تبلیغات
علوم طبیعت در قرآن - دلایل اهمیت علوم طبیعى از نظر اسلام
 
 

در قرآن كریم در حدود 780 بار لفظ علم و مشتقات آن به كار رفته است. در اولین آیاتى كه به پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم نازل شد صحبت از قرائت و قلم و تعلیم و علم به انسان است:

«اقرا باسم ربك الذى خلق خلق الانسان من علق اقرا و ربك الاكرم الذى علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم » (علق،5-1)

(بخوان به نام پروردگارت كه آفرید انسان را از علق بخوان پروردگارت كه كریمترین كریمان عالم است. خدایى كه بشر را بوسیله قلم آموخت. بیاموخت به آدمى آنچه را كه نمیدانست.)

و در جایى كه خلقت آدم مطرح شده است صحبت از این است كه پس از تعلیم اسماء به آدم فرشتگان درمقابل او خضوع كردند:

«و علم آدم الاسماء كلها ثم عرضهم على الملائكه فعال انبئونى باسماء هؤلاء ان كنتم صادقین قالوا سبحانك لاعلم لنا الا ما علمتنا انك انت العلیم الحكیم »(بقره، 32-31)

(و به آدم همه اسماء را تعلیم داد، آنگاه آنها را به فرشتگان عرضه داشت. پس گفت مرا به اسماء اینان آگاه سازید اگر راستگویانید. گفتند خداوندا تو منزهى; ما جز آنچه تو به ما تعلیم دادى نمیدانیم; همانا تویی داناى حكیم.)

در قرآن آمده است كه عالمان با جاهلان مساوى نیستند:

«... قل هل یستوى الذى یعلمون والذین لایعلمون ....»(زمر، 9)

(...بگو آیا آنهایى كه مى دانند با آنهایى كه نمى دانند برابرند...)

و آمده است كه تنها علماء درك مى كنند:

«و تلك الامثال نضربها للناس و ما یعقلها الاالعالمون » (عنكبوت، 43)

(و ما این مثلها را براى مردم مى زنیم و جز دانشمندان آنرا تعقل نخواهند كرد.)

و آمده است كه تنها علماء از حق تعالى خشیت دارند:

«... انما یخشى الله من عباده العلماء ....» (فاطر، 28)

(... از میان بندگان خدا تنها دانشمندان از خداوند خشیت دارند...)

در سنت اسلامى نیز از علم و علماء زیاد صحبت شده است.

اكنون مى خواهیم ببینیم علوم طبیعى در جهان بینى اسلامى از چه نظر مطلوبند و تا چه حد نقشى را كه براى علوم ممدوح ذكر كردیم میتوانند ایفا كنند. مطالعه قرآن و سنت اسلامى نشان مى دهد كه فراگیرى این علوم براى امت اسلامى از دو جهت ضرورى است:

1- نقش این علوم در خداشناسى

2- نقش این علوم در قوام و اعتلاى جامعه اسلامى




طبقه بندی: قرآن و علم، 


نوشته شده در تاریخ یکشنبه 22 اردیبهشت 1387 توسط سعید